https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox
Тема дисертаційного дослідження: 
"АВТОРСЬКИЙ КІНЕМАТОГРАФ У СВІТОВІЙ
ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ КУЛЬТУРІ"

Науковий керівник: Уварова Тетяна Іванівна, кандидат мистецтвознавства, доцент

АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ
В своєму дослідженні я занурююся в поняття жанру, витоки артхуазу, досліджую феномен авторства, його національну специфіку, фестивальне життя українського переможного кіно і крок за кроком підходжу до головного об’єкту мого дослідження – режисерки одеситки Кіри Муратової. Вона є яскравою і єдиною в діапазоні чотирьох десятиліть представницею авторського кіноматографу, який я з впевненістю назву українським, що і доводжу в своєму третьому розділі, який повністю присвячений одеській мисткині.
photo2022-12-0411-38-15 2
Призма ВІЙНИ
Я впевнена що сьогодні будь які наукові дослідження або відкриття неможливі без призми війни. Тому говорячи про новизну і актуальність теми моєї дисертації, я постійно озираюся на військовий час. Країнам, які страждають від несправедливих, національних війн, часто притаманні несподівані сплески в культурному аспекті життя суспільства.
укрфест
Українські ПЕРЕМОГИ
За останні 10 років український кінематограф переживає підйом і розвиток. Українські молоді режисери після вторгнення російських військ, та окупації наших територій з 2014 - отримали найбільшу кількість фестивальних міжнародних нагород, ніж за попередні роки незалежної України. Я дослідила жанровий аспект серед фільмів переможців. І стверджую, що більшість митців створювали кінострічки у жанрі авторського кіно. Але що таке «авторське кіно», про це трохи згодом.
укр фест
Український АРТХАУЗ
Той факт, що майже щомісяця прізвища українських режисерів оголошують зі сцен відомих фестивалів у Берліні, Ванкувері, Лондоні, Канах, Шефілді та інших Європейських містах, говорить про те, що саме через мову кіно люди інших країн пізнають українську культуру, вперше дізнаються про відокремлену, національну ідентичність українців від росіян. Кінострічки переможці в більшості випадків описуються в західній пресі, як фільми жанру - артхаузу або авторського кінематографу.
МЕТА ДОСЛІДЖЕННЯ
визначення суттєвих ознак авторського кінематографу та 
обґрунтування його місця і ролі, як явища світової та вітчизняної культури
ЗАВДАННЯ
  • аналіз авторського кіно в контексті специфіки та жанрової своєрідності;
  • з’ясування культуротворчої ролі авторського кіно та його культуротворчого потенціалу;
  • окреслення методологічних засад та обґрунтування методологічного інструментарію
  • дослідження авторського кінематографу;
  • дослідження витоків та основних віх розвитку авторського кінематографу як явища культури;
  • дослідження феномену авторства у світовій та вітчизняній кінематографії;
  • визначення ознак і особливостей становлення національного авторського кінематографу в історико-культурному контексті;
  • дослідження особливостей представлення вітчизняного авторського кіно в міжнародному фестивальному просторі;
  • дослідження специфіки еволюції жанрових експериментів К. Муратової в контексті становлення вітчизняного авторського кіно;
  • визначення специфічних рис авторського стилю К. Муратової;
  • відтворення «національного» та «індивідуального» в творчості К. Муратової та впливу її творчості на становлення нової генерації українського авторського кіно;
  • окреслення подальших перспектив розвитку авторського кінематографу у світовій і вітчизняній культурі.
книги 1
ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ
авторський український та світовий кінематограф як феномен культури.
00окуляри кижки
ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ
творчість українських та зарубіжних кіномитців, як репрезентантів авторського кінематографу.

НАУКОВА НОВИЗНА

ФІільм - своєрідна модель життя. 
Новітню українську історію неможливо розглядати без суттєвої її складової – кіномистецтва, яке є відображенням багатої та самобутньої культури українського народу. Людський досвіт, знання, естетичні та духовні цінності, мистецтво, література, люди й події минулого та сучасності – усе це представлено у авторських кінотворах, де фільм – своєрідна модель життя, якою її демонструє автор та уявляє глядач.
Мистецьке явище
Авторський кінематограф є специфічним мистецьким явищем, що активно розвивається, змінюється, постає в численних варіаціях та залишається затребуваним у сучасному вітчизняному соціокультурному середовищі.
Феномен авторства 
Феномен авторства має відношення насамперед до авторської особистості як самоорганізованої та самодостатньої цінності, здатної народжувати й, не приховуючи власного «Я», продукувати у творі, позначеному природою харизми, значимі ідеї, ідеали, образи в контексті оригінальної творчої світомоделі. Актуальність дослідження пояснюється загальним посиленням у сучасній світовій культурі та мистецтві тенденції самореалізації митців через суб’єктивне авторське начало.
Проблема сутності й виявлення авторства в мистецькому творі у контексті світової культури не нова, проте й донині залишається актуальною з огляду на затребуваність і популярність авторських фільмів у сучасному соціокультурному середовищі.
Комплексний аналіз
Останніми роками авторський кінематограф став об’єктом уваги в дослідженнях широкого кола науковців. Попри значну кількість праць, присвячених вивченню окремих мистецько-культурологічних, ідейно-тематичних, художньо-естетичних, соціологічних аспектів кінематографа, комплексного його аналізу як феномену культури здійснено не було.
Багатогранність терміну "АВТОРСЬКЕ КІНО" (артхауз)
Термін «авторське кіно» має чимало суперечливих визначень й викликає полеміку дослідників. Окрім того, ситуація, яка склалась у вітчизняному кінематографі, демонструє, з одного боку, посилення уваги до національних традицій авторського кіно, та водночас, характеризується орієнтуванням на на світовий кіноринок, зміцненням міжнаціональних зв’язків та налагодженням міжнародного співробітництва. 
Отже, враховуючи вищезазначене, вважаємо, що здійснення комплексного дослідження авторського кінематографу в світовій та вітчизняній культурі є актуальним, що і визначило тему дисертаційної роботи.

ПУБЛІКАЦІЇ

000книги
Статті у наукових фахових виданнях України
  • Погасій С.М. Культурно-мистецька проблематика авторського кіно у просторі вітчизняної культури: жанрова різнорідність кіно творчості Кіри Муратової (на прикладі антиказки «Мелодія для шарманки». Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку : наук. зб. Вип. 47 / упоряд. і наук. ред. В. Г. Виткалов ; редкол.: Г. П. Чміль, В. Г. Виткалов, П. Е. Герчанівська та ін. ; наук.-бібліогр. редагування наукової бібліотеки РДГУ. Рівне : РДГУ, 2023. 173 с. С. 61-69.
  • Погасій С.М. Національна специфіка українського авторського кіно. Культурологічний альманах. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2024. № 1, 446 с., С. 355-365.
  • Погасій С.М. Особливості авторського стилю Кіри Муратової. «Fine Art and Culture Studies», № 1, 290 с., С. 201-210.
9a77ed2d9910d5a232059d0aaff18aa1
Статті у фахових зарубіжних виданнях
1. Погасій С.М. Pohasiy S. Methodology of cultural studies: nomadology and non-linear being of human. Studiul Artelor şi Culturologie: istorie, teorie, practică. Nr. 1 (44), 2023. 130 р., Р.111-122.
00окуляри кижки
Опубліковані праці апробаційного характеру
  • ПОГАСІЙ С.М. «ЖАНРОВА СПЕЦИФІКА КІНОТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ» // THE XV INTERNATIONAL SCIENCE CONFERENCE «TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF PRACTICE AND SCIENCE», December 28-31, 2021, Oslo, Norway. 386 p., Р. 63-68.
  • ПОГАСІЙ С.М. «МІЖНАРОДНІ КУЛЬТУРНІ ЗВ’ЯЗКИ В ОБЛАСТІ КІНЕМАТОГРАФІЇ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ» // Культура, освіта та суспільство: виклики часу та стратегії розвитку в нових реаліях: Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю (28 квітня 2023 року). Аліканте (Іспанія) – Одеса – Запоріжжя. 2023. 62 с., с. 41-46.
  • ПОГАСІЙ С.М. «КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКА ПРОБЛЕМАТИКА АВТОРСЬКОГО КІНО У ПРОСТОРІ ВІТЧИЗНЯНОЇ КУЛЬТУРИ: ЖАНРОВА РІЗНОРІДНІСТЬ КІНО ТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ (НА ПРИКЛАДІ АНТИ КАЗКИ «МЕЛОДІЯ ДЛЯ ШАРМАНКИ»)» // Українська і світова культура в умовах глобалізаційних викликів та війни: Програма ХІХ Міжнар. наук. - практ. конф., 16-17 листоп., 2023 р. / Укл.: Виткалов С.В., Виткалов В.Г. Рівне : РДГУ, 2023. 39 с., С.17.
  • ПОГАСІЙ С.М. «АВТОРСЬКИЙ КІНЕМАТОГРАФ: ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ТА ОСНОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК» // Чорноморські наукові студії : ІХ Всеукраїнської мультидисциплінарної конференції, 12 травня 2023 року, м. Одеса. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2023. 232 с., С. 201-203.
  • ПОГАСІЙ С.М. «КІРА МУРАТОВА ТА НОВА ГЕНЕРАЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО «ЖІНОЧОГО» АВТОРСЬКОГО КІНО» // Сучасний гуманітарний та мистецтвознавчий дискурс : матеріали Всеукраїнської Інтернет-конференції молодих учених, студентів, аспірантів. 30 березня 2024 р. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 164 с., с.155-160.

СТРУКТУРА ТА ОБСЯГ ДИСЕРТАЦІЇ

ПЕРШИЙ РОЗДІЛ
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ АВТОРСЬКОГО КІНО ЯК ФЕНОМЕНУ КУЛЬТУРИ
  • 1.1. АВТОРСЬКЕ КІНО – СПЕЦИФІКА ТА ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ

Жанроутворення є динамічним процесом, а не статичною структурою. Творчим продуктом, артефактом, стає не лише фільм, а й жанрова формула. Так звані «чисті» жанри існують, але між ними – неявні, прозорі межі, і таким чином один жанр може переходити в інший за допомогою суміжних форм: трилер – детективний трилер – детектив – іронічний детектив – іронічна комедія – комедія – комедійна мелодрама – мелодрама – мелодраматичний трилер. І оскільки всередині цих переходів усі жанри так чи інакше перетинаються між собою, то «жанрова характеристика фільму стає відкритою системою», яка може бути продовжена в будь-який бік. Отже, загальна кількість жанрів є потенційно нескінченною.

Аналізувати авторський кінематограф з точки зору жанру, доволі складно, адже він частіше всього створюється на перетині різноманітних жанрів, або вибудовується «від супротивного», розламуючи буквально традиційний жанр на частини. Тобто при аналізі таких фільмів мова має йти не тільки про вибір жанру режисером-автором, а і про живу взаємодію митця з його жанром, осмислення ним жанрової структури, своєрідною грою і заграванням з різноманітними жанрами.  
  • 1.2. КУЛЬТУРОТВОРЧА РОЛЬ АВТОРСЬКОГО КІНО

Феноменом культуротворчості – є складна система, в якій відбувається творення культури і поза межами традиційної творчої діяльності. І ця діяльність характеризується і мотивується прагненням творчої особистості до досконалості й новаторства. 

ВАЖЛИВЕ: що при вивченні феномену культуротворчості канонічні питання місця і ролі творчої особистості є не просто важливими, а основоположними, оскільки без належних емпіричних даних, без достатнього накопичення опрацювання та професійного коментування реально виявлених фактів, їх імовірної реконструкції та переосмислення в наступних історичних умовах і періодах - подальші узагальнення науковців можуть вважатись неправомірними й непереконливими.
Поряд з поняттям «культуротворчість», виокремлений «культуротворчий потенціал», який розглядається як механізм перетворення ідеї в подію.
Такий специфічний об’єкт теоретичного дослідження, як авторське кіно» існує у просторі «авторського» культуротворення.
Зроблено висновок, що авторське кіно є культуротворчою діяльністю, здатною до продукування (культури) та до творчої діяльності. Культуротворче буття авторського кіно являє собою духовну динаміку творчого смислоутворення як процесу вироблення ціннісного світу культури та усвідомлення себе й культури в просторово-часовому вимірі.
  • 1.3. МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ АВТОРСЬКОГО КІНО

Проблема методу в культурології – це свого роду, пошук ключа, здатного відкрити заповітні двері в світ культури. Навіть коли культура стала об’єктом активного дослідницького аналізу, дискусії, як і за допомогою яких методів її вивчати, залишаються актуальними.
2
ДРУГИЙ РОЗДІЛ
КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКА ПРОБЛЕМАТИКА АВТОРСЬКОГО КІНО У ПРОСТОРІ СВІТОВОЇ ТА ВІТЧИЗНЯНОЇ КУЛЬТУРИ
  • 2.1. ВИТОКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ АВТОРСЬКОГО КІНО
Узагальнені дослідження витоків та основних етапів розвитку авторського кінематографу: від ХХ ст., який характеризувався появою авангардистських течій, до італійського неореалізмому у 40-і рр. ХХ ст. та формуванням теорії авторського кіно у 50-х рр. ХХ ст., відповідно до якої режисер (попри колективний характер кінематографічної творчості) виступає головним творцем кінокартини. 
  • Зазначено, що авторське кіно у цей період набуло особливого статусу в авторських моделях як своєрідних 
      національних хвиль. 
  • Також було виокремлено режисерів світового та вітчизняного кіно, у творах яких найбільш виразно втілено 
     авторський досвід.
  • Вивчаючі історію розвитку Авт.К. , особливості його пікових етапів в різних країнах і культурах , це призвело 
     до наступних міркувань про Феномен авторства.
ОСОБИСТОСТІ які вплинули на історію розвитку авторського кіно
  • 2.2. ФЕНОМЕН АВТОРСТВА В СВІТОВІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ КІНЕМАТОГРАФІЇ

Концептуалізовано постать автора в кіно як особистість з оригінальним світобаченням, яка здатна неординарно відобразити екранними засобами образ реальності, репрезентувати через власну кінематографічну світомодель неповторність своєї індивідуальності.
  1. 1
    Уточнено концепт «автор фільму» як реальної особи, яка очолює однодумців у творчо-виробничому процесі, є безпосереднім керманичем творчого колективу й водночас творцем кінофільму.
  2. 2
    Виокремлено дефініцію авторського фільму як твору, де з найбільшою силою і яскравістю виявляється своєрідне бачення світу непересічним, талановитим режисером.
  3. 3
    Запропоновано розглядати авторський кінематограф як сукупність різних у філософському й художньо-естетичному розумінні моделей, кожна з яких є певним образом світу, аналогом реальних або ймовірних фактів, фіксує елементи складних явищ і процесів і сформувалась у різний час та під впливом несхожих обставин.
  • 2.3. НАЦІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА АВТОРСЬКОГО КІНЕМАТОГРАФУ В ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНОМУ КОНТЕКСТІ

  • Встановлено, що на формування національної специфіки авторського кіно впливає історична епоха та особистість митця, творчість якого є віддзеркаленням певної епохи.
  • Вперше здійснена систематизація національної специфіки авторського кінематографу у кореляції з історичними періодами у вітчизняній культурі та особливостями кінотворчості митців певного періоду.
  • Розбудовано зміст поняття «українське національне авторське кіно», що означає демонстрацію автором власного ставлення до загальнолюдських цінностей і мистецької спроможності відповідно до національного, зокрема й українського, світовідношення та світосприйняття.
  • Показано, що це зумовлює відповідну кінематографічну модель національного образу світу, репрезентовану на екрані як:
  1. 1
    співіснування та взаємодію міфологічного, релігійного, філософського світогляду;
  2. 2
    світорозуміння українського національного характеру;
  3. 3
    відтворення типових етнічних рис і ментальних ознак національного героя, не відокремленого від явищ дійсності, його емоційно-чуттєвої та духовної сфери, помислів, вчинків;
  4. 4
    природне середовище, що визначає властиву народові символіку кольору;
  5. 5
    ретельне відтворення народного побутування, психіки.
  • 2.4. ВІТЧИЗНЯНЕ АВТОРСЬКЕ КІНО В МІЖНАРОДНОМУ ФЕСТИВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ

Вітчизняне авторське кіно намагається довести, що воно, усупереч як економічним, так і часом організаційно-творчим негараздам, військовому стану країни - не лише розвивається, а й, набуваючи нової мистецької якості, поступово виходить за межі другорядного. 

Український артхауз став конкурентоспроможним, затребуваним. Підтвердженням цього успіху слугують численні фестивальні відзнаки саме у авторському кінематографі. Відповідно вітчизняні автори-режисери зі скромних учасників  перетворюються на хедлайнерів престижних міжнародних оглядів, тим самим призвичаюючи світову кіноспільноту до бренду «Українське кіно».
    1. 1
      Узагальнено здобутки українських режисерів у фестивальному русі та обґрунтовано спроможність ведення міжкультурного діалогу засобами авторського кіно.
    2. 2
      Доведено, що значний успіх Фестивалів українського кіно в різних країнах світу свідчить про те, що вітчизняні авторські фільми виступають: 
    3. 3
      • потужним каналом комунікації,
      • складником культурної дипломатії,
      • дієвим інструментом культурної політики України,
      • сприяючи творенню її іміджу як кінематографічної країни та інтеграції у світовий культурний простір.
    3
    ТРЕТІЙ РОЗДІЛ
    КУЛЬТУРОТВОРЧИЙ ВИМІР АВТОРСЬКОГО КІНЕМАТОГРАФУ КІРИ МУРАТОВОЇ В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ 
    АВТОРСЬКОГО КІНО В УКРАЇНІ
    • 3.1. ЕВОЛЮЦІЯ КІНЕМАТОГРАФІЧНОГО ЖАНРУ В ТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ

    Жанрова еволюція кіно творів К. Муратової це перш за все неповторний «режисерський почерк», неповторний стиль, який є основною умовою її «авторства» у кіно.
    В контексті становлення світового та вітчизняного авторського кіно, вперше досліджується авторський кінематограф К. Муратової. Здійсненний аналіз еволюції жанрових експериментів української режисерки. 

      • 3.2. ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКОГО 
                  СТИЛЮ КІРИ МУРАТОВОЇ
      Вперше здійснена спроба визначення авторського стилю К. Муратової, основу якого складають

      • нестандартність монтажних рішень,
      • унікальність документальності,
      • застосування елементів рефрену,
      • своєрідність мовлення (звучності, голосу, монологів, комунікації героїв, діалектів),
      • специфіка візуального рішення (з опорою на яскравість, колажність та видовищність),
      • також екзистенціальні мотиви та переважність жіночої тематики.
      Зроблено висновок, що усі стильові особливості слід розглядати у поєднанні один з одним. 
      Лише у своїй єдності вони утворюють унікальний авторський стиль пані Муратової.
      • 3.3. «ІНДИВІДУАЛЬНЕ» ТА «НАЦІОНАЛЬНЕ» 
                   В АВТОРСЬКОМУ КІНО К. МУРАТОВОЇ
      Вперше здійснюється спроба визначити у творчості К. Муратової, як представниці авторського кіно, «індивідуальне» та «національне» – те, що є авторським стилем і те, що відображає у кінематографі культурні, історичні та соціальні особливості певної країни або нації.

      Встановлено, що «національне забарвлення», як важливий вимір кінотвору, в творчості Муратової не було чітко проявленим. Її фільми були «позачасовими» та «позапросторовими».
      В її фільмах знімались українські актори, використовувалась українська музика та українські знімальні групи, хоча частина її фільмів заявлені як ті, що створені у Росії. 
      Кіра Георгієвна Муратова, з одного боку наднаціональна, з іншого – її вплив на становлення національного українського авторського кіно такий потужний, що цілком правомірно, розглядати її творчість в контексті національної культури.
      6b0b8920-5768-54dc-9585-ffdc4cfc1abb
      Тож, щодо української автентичності в її фільмах, то можна сказати, що «вона прихована, применшена, мимовільна, а можливо, й очевидна». Кіра Муратова залишається цікавою, як для кінематографічного, так і для академічного середовища. Здається саме час переосмислення її творчості і пошуку її іншої строни. Вона була і залишається у «окремішній» позиції до інших кіномитців. ЇЇ творчість несе в собі багато загадкових ідентичностей, розширює наше розуміння оригінальної мисткині.

      Її авторський кінематограф постає культурним голосом, що висловлює сутність національної ідентичності та намагається привернути увагу до складних суспільних викликів.
      Обґрунтовано, що унікальність творчого підходу пані Муратової полягає в автономності і незалежності її авторського висловлювання. Її творчість – синонім свободи, неповторності та унікальності авторського стилю.
      3.4. КІРА МУРАТОВА ТА НОВА ГЕНЕРАЦІЯ 
      УКРАЇНСЬКОГО АВТОРСЬКОГО КІНО
      images
      Безперечно, в одному розділі неможливо осягнути усю масштабність та унікальність культової фігури української і світової кінематографії – Кіри Муратової. Втім, здійснена у роботі спроба узагальнити специфічні прийоми творчості Муратової, дає підстави характеризувати їх як авторський стиль.

      В буквальному розумінні рефрен, діалекти, типажі, любов до імпровізацій, неправильний монтаж та інші особливості, які у своєму поєднанні формують її авторський неповторний стиль, який не можна переплутати зі стилем інших режисерів.

      Сьогодні авторський почерк Кіри Муратової є предметом наслідування для багатьох молодих українських митців (наприклад, Марися Нікитюк, Катерина Горностай, Наталка Ворожбит та інші).
      images 3
      images 8
      images 6
      NatalkaVorozhbyt
      марися 2
      44104459605
      рина цлик
      kira-muratova-3-500x379

      Отже, унікальність творчого підходу Муратової, насамперед, полягає у тому, що її авторське висловлювання завжди було абсолютно автономним. Її творчість – синонім свободи, неповторності та унікальності авторського стилю. Нову генерацію українських режисерок, представниць авторського кінематографу, поєднує з К Муратовою, насамперед, безсумнівна любов до професії, власна свобода, відхід від шаблонів, у певному сенсі автономність та авантюризм, а головне – їх суб’єктивне бажання пізнавати нове, мати власний голос і бути почутою.

      ВИСНОВКИ 





      Сподіваємось, що викладені матеріали уможливлять подальшу розробку теми, сприятимуть розширенню арсеналу знань щодо творчої спадщини К. Муратової та можуть відкрити нові перспективи для розвитку авторського кіно загалом.
      • Вважаємо, що матеріали дисертації сприятимуть збагаченню вітчизняної мистецтвознавчої та культурологічної думки в галузі авторського кінематографа.
      • У тому числі, матеріали, присвячені творчості К. Муратової, на нашу думку, уможливлюють подальшу розробку теми, що сприятиме розширенню арсеналу знань щодо її творчої спадщини та можуть відкрити нові перспективи для розвитку авторського кіно загалом.
      • Основні положення, висновки, фактичний матеріал дослідження можуть бути використані у подальшій розробці обраної теми, підготовці різнопрофільних культурологічних та мистецтвознавчих досліджень щодо ґенези, еволюції та сучасного стану авторського кіно.
      • Отримані наукові результати можуть бути впроваджені в теоретичні та практичні частини загальних та спеціальних навчальних курсів з історії світового й українського кіно, режисури кіно, теорії та історії культури, сучасної теорії кіномистецтва, культурології.