"АВТОРСЬКИЙ КІНЕМАТОГРАФ У СВІТОВІЙ
ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ КУЛЬТУРІ"
Науковий керівник: Уварова Тетяна Іванівна, кандидат мистецтвознавства, доцент
Галузь знань – гуманітарні науки
Подається на здобуття наукового ступеня доктора філософії з культурології
обґрунтування його місця і ролі, як явища світової та вітчизняної культури
- аналіз авторського кіно в контексті специфіки та жанрової своєрідності;
- з’ясування культуротворчої ролі авторського кіно та його культуротворчого потенціалу;
- окреслення методологічних засад та обґрунтування методологічного інструментарію
- дослідження авторського кінематографу;
- дослідження витоків та основних віх розвитку авторського кінематографу як явища культури;
- дослідження феномену авторства у світовій та вітчизняній кінематографії;
- визначення ознак і особливостей становлення національного авторського кінематографу в історико-культурному контексті;
- дослідження особливостей представлення вітчизняного авторського кіно в міжнародному фестивальному просторі;
- дослідження специфіки еволюції жанрових експериментів К. Муратової в контексті становлення вітчизняного авторського кіно;
- визначення специфічних рис авторського стилю К. Муратової;
- відтворення «національного» та «індивідуального» в творчості К. Муратової та впливу її творчості на становлення нової генерації українського авторського кіно;
- окреслення подальших перспектив розвитку авторського кінематографу у світовій і вітчизняній культурі.
НАУКОВА НОВИЗНА
Проблема сутності й виявлення авторства в мистецькому творі у контексті світової культури не нова, проте й донині залишається актуальною з огляду на затребуваність і популярність авторських фільмів у сучасному соціокультурному середовищі.
ПУБЛІКАЦІЇ
- Погасій С.М. Культурно-мистецька проблематика авторського кіно у просторі вітчизняної культури: жанрова різнорідність кіно творчості Кіри Муратової (на прикладі антиказки «Мелодія для шарманки». Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку : наук. зб. Вип. 47 / упоряд. і наук. ред. В. Г. Виткалов ; редкол.: Г. П. Чміль, В. Г. Виткалов, П. Е. Герчанівська та ін. ; наук.-бібліогр. редагування наукової бібліотеки РДГУ. Рівне : РДГУ, 2023. 173 с. С. 61-69.
- Погасій С.М. Національна специфіка українського авторського кіно. Культурологічний альманах. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2024. № 1, 446 с., С. 355-365.
- Погасій С.М. Особливості авторського стилю Кіри Муратової. «Fine Art and Culture Studies», № 1, 290 с., С. 201-210.
- ПОГАСІЙ С.М. «ЖАНРОВА СПЕЦИФІКА КІНОТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ» // THE XV INTERNATIONAL SCIENCE CONFERENCE «TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF PRACTICE AND SCIENCE», December 28-31, 2021, Oslo, Norway. 386 p., Р. 63-68.
- ПОГАСІЙ С.М. «МІЖНАРОДНІ КУЛЬТУРНІ ЗВ’ЯЗКИ В ОБЛАСТІ КІНЕМАТОГРАФІЇ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ» // Культура, освіта та суспільство: виклики часу та стратегії розвитку в нових реаліях: Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю (28 квітня 2023 року). Аліканте (Іспанія) – Одеса – Запоріжжя. 2023. 62 с., с. 41-46.
- ПОГАСІЙ С.М. «КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКА ПРОБЛЕМАТИКА АВТОРСЬКОГО КІНО У ПРОСТОРІ ВІТЧИЗНЯНОЇ КУЛЬТУРИ: ЖАНРОВА РІЗНОРІДНІСТЬ КІНО ТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ (НА ПРИКЛАДІ АНТИ КАЗКИ «МЕЛОДІЯ ДЛЯ ШАРМАНКИ»)» // Українська і світова культура в умовах глобалізаційних викликів та війни: Програма ХІХ Міжнар. наук. - практ. конф., 16-17 листоп., 2023 р. / Укл.: Виткалов С.В., Виткалов В.Г. Рівне : РДГУ, 2023. 39 с., С.17.
- ПОГАСІЙ С.М. «АВТОРСЬКИЙ КІНЕМАТОГРАФ: ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ТА ОСНОВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК» // Чорноморські наукові студії : ІХ Всеукраїнської мультидисциплінарної конференції, 12 травня 2023 року, м. Одеса. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2023. 232 с., С. 201-203.
- ПОГАСІЙ С.М. «КІРА МУРАТОВА ТА НОВА ГЕНЕРАЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО «ЖІНОЧОГО» АВТОРСЬКОГО КІНО» // Сучасний гуманітарний та мистецтвознавчий дискурс : матеріали Всеукраїнської Інтернет-конференції молодих учених, студентів, аспірантів. 30 березня 2024 р. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 164 с., с.155-160.
СТРУКТУРА ТА ОБСЯГ ДИСЕРТАЦІЇ
- 1.1. АВТОРСЬКЕ КІНО – СПЕЦИФІКА ТА ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ
Жанроутворення є динамічним процесом, а не статичною структурою. Творчим продуктом, артефактом, стає не лише фільм, а й жанрова формула. Так звані «чисті» жанри існують, але між ними – неявні, прозорі межі, і таким чином один жанр може переходити в інший за допомогою суміжних форм: трилер – детективний трилер – детектив – іронічний детектив – іронічна комедія – комедія – комедійна мелодрама – мелодрама – мелодраматичний трилер. І оскільки всередині цих переходів усі жанри так чи інакше перетинаються між собою, то «жанрова характеристика фільму стає відкритою системою», яка може бути продовжена в будь-який бік. Отже, загальна кількість жанрів є потенційно нескінченною.
Аналізувати авторський кінематограф з точки зору жанру, доволі складно, адже він частіше всього створюється на перетині різноманітних жанрів, або вибудовується «від супротивного», розламуючи буквально традиційний жанр на частини. Тобто при аналізі таких фільмів мова має йти не тільки про вибір жанру режисером-автором, а і про живу взаємодію митця з його жанром, осмислення ним жанрової структури, своєрідною грою і заграванням з різноманітними жанрами.
Зазначено, що жанрові ознаки мають свій вияв у кожному окремому виді мистецтва.
Критерію, що їх об’єднує, не існує: ця система зберігає внутрішню рухливість.
- 1.2. КУЛЬТУРОТВОРЧА РОЛЬ АВТОРСЬКОГО КІНО
Феноменом культуротворчості – є складна система, в якій відбувається творення культури і поза межами традиційної творчої діяльності. І ця діяльність характеризується і мотивується прагненням творчої особистості до досконалості й новаторства.
ВАЖЛИВЕ: що при вивченні феномену культуротворчості канонічні питання місця і ролі творчої особистості є не просто важливими, а основоположними, оскільки без належних емпіричних даних, без достатнього накопичення опрацювання та професійного коментування реально виявлених фактів, їх імовірної реконструкції та переосмислення в наступних історичних умовах і періодах - подальші узагальнення науковців можуть вважатись неправомірними й непереконливими.
Поряд з поняттям «культуротворчість», виокремлений «культуротворчий потенціал», який розглядається як механізм перетворення ідеї в подію.
Такий специфічний об’єкт теоретичного дослідження, як авторське кіно» існує у просторі «авторського» культуротворення.
- 1.3. МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ АВТОРСЬКОГО КІНО
Проблема методу в культурології – це свого роду, пошук ключа, здатного відкрити заповітні двері в світ культури. Навіть коли культура стала об’єктом активного дослідницького аналізу, дискусії, як і за допомогою яких методів її вивчати, залишаються актуальними.
МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ підхід дозволив залучати інструментарій і теоретичні концепції з різних галузей знань. Міждисциплінарний підхід став не лише важливою альтернативою традиційним методам. Він проявився як необхідна умова глибшого розуміння та ефективного аналізу авторського кіно в культурі.
ІДІОГРАФІЧНИЙ підхід зорієнтований на вивчення унікальних та індивідуальних аспектів кінематографічної творчості та розкриття глибинних смислових шарів, які надають кожному фільмові твору характерного авторського почерку. Цей підхід дозволив розкрити унікальні аспекти індивідуальності та стилю режисерів, а також глибини смислового наповнення, та впливу авторського підходу в кінематографії.
КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ підхід обумовив узагальнену соціокультурну спрямованість дослідження та забезпечив панорамний багатовимірний погляд на авторський кінематограф як феномену сучасної культури
БІОГРАФІЧНИЙ підхід у загальному вигляді розглядався як реконструкція важливих для особистості подій і виборів, вибудовуванні їх причинно-наслідкової послідовності і виявленні їх впливу на подальший хід життя.
- 2.1. ВИТОКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ АВТОРСЬКОГО КІНО
- Зазначено, що авторське кіно у цей період набуло особливого статусу в авторських моделях як своєрідних
- Також було виокремлено режисерів світового та вітчизняного кіно, у творах яких найбільш виразно втілено
- Вивчаючі історію розвитку Авт.К. , особливості його пікових етапів в різних країнах і культурах , це призвело
Погребняк Г. П. "Авторcький кiнeмaтограф у культурному проcторi другої половини ХХ – почaтку ХХІ ст., - монографія. Київ : НАКККіМ, 2020
- 2.2. ФЕНОМЕН АВТОРСТВА В СВІТОВІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ КІНЕМАТОГРАФІЇ
Концептуалізовано постать автора в кіно як особистість з оригінальним світобаченням, яка здатна неординарно відобразити екранними засобами образ реальності, репрезентувати через власну кінематографічну світомодель неповторність своєї індивідуальності.
-
1Уточнено концепт «автор фільму» як реальної особи, яка очолює однодумців у творчо-виробничому процесі, є безпосереднім керманичем творчого колективу й водночас творцем кінофільму.
-
2Виокремлено дефініцію авторського фільму як твору, де з найбільшою силою і яскравістю виявляється своєрідне бачення світу непересічним, талановитим режисером.
-
3Запропоновано розглядати авторський кінематограф як сукупність різних у філософському й художньо-естетичному розумінні моделей, кожна з яких є певним образом світу, аналогом реальних або ймовірних фактів, фіксує елементи складних явищ і процесів і сформувалась у різний час та під впливом несхожих обставин.
- 2.3. НАЦІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА АВТОРСЬКОГО КІНЕМАТОГРАФУ В ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНОМУ КОНТЕКСТІ
- Встановлено, що на формування національної специфіки авторського кіно впливає історична епоха та особистість митця, творчість якого є віддзеркаленням певної епохи.
- Вперше здійснена систематизація національної специфіки авторського кінематографу у кореляції з історичними періодами у вітчизняній культурі та особливостями кінотворчості митців певного періоду.
- Розбудовано зміст поняття «українське національне авторське кіно», що означає демонстрацію автором власного ставлення до загальнолюдських цінностей і мистецької спроможності відповідно до національного, зокрема й українського, світовідношення та світосприйняття.
- Показано, що це зумовлює відповідну кінематографічну модель національного образу світу, репрезентовану на екрані як:
-
1співіснування та взаємодію міфологічного, релігійного, філософського світогляду;
-
2світорозуміння українського національного характеру;
-
3відтворення типових етнічних рис і ментальних ознак національного героя, не відокремленого від явищ дійсності, його емоційно-чуттєвої та духовної сфери, помислів, вчинків;
-
4природне середовище, що визначає властиву народові символіку кольору;
-
5ретельне відтворення народного побутування, психіки.
- 2.4. ВІТЧИЗНЯНЕ АВТОРСЬКЕ КІНО В МІЖНАРОДНОМУ ФЕСТИВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ
Вітчизняне авторське кіно намагається довести, що воно, усупереч як економічним, так і часом організаційно-творчим негараздам, військовому стану країни - не лише розвивається, а й, набуваючи нової мистецької якості, поступово виходить за межі другорядного.
Український артхауз став конкурентоспроможним, затребуваним. Підтвердженням цього успіху слугують численні фестивальні відзнаки саме у авторському кінематографі. Відповідно вітчизняні автори-режисери зі скромних учасників перетворюються на хедлайнерів престижних міжнародних оглядів, тим самим призвичаюючи світову кіноспільноту до бренду «Українське кіно».
-
1Узагальнено здобутки українських режисерів у фестивальному русі та обґрунтовано спроможність ведення міжкультурного діалогу засобами авторського кіно.
-
2Доведено, що значний успіх Фестивалів українського кіно в різних країнах світу свідчить про те, що вітчизняні авторські фільми виступають:
-
3
- потужним каналом комунікації,
- складником культурної дипломатії,
- дієвим інструментом культурної політики України,
- сприяючи творенню її іміджу як кінематографічної країни та інтеграції у світовий культурний простір.
АВТОРСЬКОГО КІНО В УКРАЇНІ
- 3.1. ЕВОЛЮЦІЯ КІНЕМАТОГРАФІЧНОГО ЖАНРУ В ТВОРЧОСТІ КІРИ МУРАТОВОЇ
В контексті становлення світового та вітчизняного авторського кіно, вперше досліджується авторський кінематограф К. Муратової. Здійсненний аналіз еволюції жанрових експериментів української режисерки.
- 3.2. ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКОГО
- нестандартність монтажних рішень,
- унікальність документальності,
- застосування елементів рефрену,
- своєрідність мовлення (звучності, голосу, монологів, комунікації героїв, діалектів),
- специфіка візуального рішення (з опорою на яскравість, колажність та видовищність),
- також екзистенціальні мотиви та переважність жіночої тематики.
Лише у своїй єдності вони утворюють унікальний авторський стиль пані Муратової.
- 3.3. «ІНДИВІДУАЛЬНЕ» ТА «НАЦІОНАЛЬНЕ»
Встановлено, що «національне забарвлення», як важливий вимір кінотвору, в творчості Муратової не було чітко проявленим. Її фільми були «позачасовими» та «позапросторовими».
Її авторський кінематограф постає культурним голосом, що висловлює сутність національної ідентичності та намагається привернути увагу до складних суспільних викликів.
УКРАЇНСЬКОГО АВТОРСЬКОГО КІНО
В буквальному розумінні рефрен, діалекти, типажі, любов до імпровізацій, неправильний монтаж та інші особливості, які у своєму поєднанні формують її авторський неповторний стиль, який не можна переплутати зі стилем інших режисерів.
Отже, унікальність творчого підходу Муратової, насамперед, полягає у тому, що її авторське висловлювання завжди було абсолютно автономним. Її творчість – синонім свободи, неповторності та унікальності авторського стилю. Нову генерацію українських режисерок, представниць авторського кінематографу, поєднує з К Муратовою, насамперед, безсумнівна любов до професії, власна свобода, відхід від шаблонів, у певному сенсі автономність та авантюризм, а головне – їх суб’єктивне бажання пізнавати нове, мати власний голос і бути почутою.
Режисерка почала працювати в кіно в жанрі документалістики. Її творчий дебют відбувся на кінофестивалі «Молодість», де її фільм «Між нами» здобув схвальні відгуки кінокритиків. Кінокритики описували стиль режисерки як «незвичне жіноче кіно» та «щира документалістика». Згодом Катерина Горностай звернула свою увагу в бік ігрових фільмів та гібридних форм. «Стоп-Земля» – повнометражний ігровий дебют режисерки, здобув «Кришталевого ведмедя» від юнацького журі на Берлінале.
Сценаристка та режисерка короткометражних і повнометражних фільмів. Її повнометражним дебютом став фільм «Коли падають дерева», який крізь призму магічного реалізму та світу дитинства розповідає про 90-ті роки та історію кохання двох підлітків. Другим фільмом став «Я, Ніна», який заснований на реальних подіях з життя Яніни Соколової та присвячений темі онкології.
НАТАЛКА ВОРОЖБИТ починала свою кар’єру як драматургиня та сценаристка. Її п’єси ставилися в театрах України, Великої Британії, Польщі, США та Латвії. У кінематографі починала кар’єру як сценаристка, написала сценарій для воєнного фільму «Кіборги». Її режисерським дебютом стала збірка воєнних новел «Погані дороги», до якої вона також написала сценарій.
Ірина Цілик починала творчість з короткометражних фільмів, такими як «Дім» та «Помин», розробляючи свій режисерський стиль. В 2020 році її повнометражний документальний дебют «Земля блакитна, ніби апельсин» став хітом серед міжнародних кінофестивалів та українських глядачів. Ірина Цілик здобула на кінофестивалі незалежного кіно «Санденс» в США нагороду за кращу режисуру документального фільму. Наступним проєктом режисерки є ігровий фільм «Я і Фелікс» – рефлексія на тему дорослішання в 90-ті роки.
ВИСНОВКИ
Сподіваємось, що викладені матеріали уможливлять подальшу розробку теми, сприятимуть розширенню арсеналу знань щодо творчої спадщини К. Муратової та можуть відкрити нові перспективи для розвитку авторського кіно загалом.
- Вважаємо, що матеріали дисертації сприятимуть збагаченню вітчизняної мистецтвознавчої та культурологічної думки в галузі авторського кінематографа.
- У тому числі, матеріали, присвячені творчості К. Муратової, на нашу думку, уможливлюють подальшу розробку теми, що сприятиме розширенню арсеналу знань щодо її творчої спадщини та можуть відкрити нові перспективи для розвитку авторського кіно загалом.
- Основні положення, висновки, фактичний матеріал дослідження можуть бути використані у подальшій розробці обраної теми, підготовці різнопрофільних культурологічних та мистецтвознавчих досліджень щодо ґенези, еволюції та сучасного стану авторського кіно.
- Отримані наукові результати можуть бути впроваджені в теоретичні та практичні частини загальних та спеціальних навчальних курсів з історії світового й українського кіно, режисури кіно, теорії та історії культури, сучасної теорії кіномистецтва, культурології.